Pracownia Dialog z naturą
Zapraszamy naszych uczniów do realizacji podstawy programowej w ramach pracowni przyrodniczej.
Zooterapia – Zwierzęta dają wiele radości i uśmiechu dzieciom. Dzięki takim zajęciom dzieci często zapominają o swoich ograniczeniach czy dysfunkcjach. Zajęcia poprawiają komunikację, wzbogacają słownictwo i mowę. Dzieci przełamują lęki, rozwijają funkcje poznawcze, stymulują zmysły oraz ćwiczą koncentrację.
Dogoterapia – Nawiązywanie relacji z psem ma na celu uwalnianie pozytywnych uczuć, inspirowanie do działania oraz wspieranie budowania zaufania między pacjentem a terapeutą. Zakres dogoterapii dostosowany jest do indywidualnych wymagań ucznia, gdzie pies może pełnić rolę bodźca do aktywności fizycznej i umysłowej.
Onoterapia – Jedną z coraz częściej pojawiających się w Polsce form animaloterapii jest onoterapia, czyli terapia z udziałem osłów. Główną cechą tego zwierzęcia, działającą na korzyść terapii, jest jego łagodna natura (aspekt behawioralny), którą wykorzystuje się do przywrócenia spontanicznej komunikacji. Co więcej, wzrost i wygląd osłów (aspekt fizyczny) sprawiają, że pacjenci czują się przy nich bezpiecznie – nie odczuwają lęku, a wręcz wzbudza się w nich opiekuńczość.
Hortiterapia – Celem terapii ogrodniczej jest wykorzystanie kontaktu z roślinami, praca w ogrodzie oraz obcowaniem z naturą, w celu poprawy zdrowia psychicznego i fizycznego pacjentów. Hortiterapia może być stosowana jako terapia wspomagająca w leczeniu różnych schorzeń, takich jak depresja, stany lękowe, zespół stresu pourazowego (PTSD), ADHD czy autyzm. Ponadto, hortiterapia może przyczynić się do poprawy nastroju, obniżenia poziomu stresu, zwiększenia aktywności fizycznej oraz rozwijania umiejętności społecznych i motorycznych.